menu


Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /home/pnrk/domains/swiatkolei.pl/public_html/menu.php on line 35
Strona G堯wna
    Historia
    Og這szenia
    Strony WWW
    Forum
    Kontakt
Galeria zdj耩
Informator kolejowy
    Lokomotywownia
    Dworce
    Encyklopedia
     Skanseny kolejowe
Kolekcjoner
     Bilety
     Ksi捫ki
Rozrywka
     Konfrontacja
     Humor
    Artyku造
Klubowicz
     Zaloguj si
     Rejestracja
     Regulamin

Jeste鄉y na fb

Polecamy



Kategoria: Podr騜e

POCI: DO NIEBA
POCI:

 Ma這, kto wie, czy te pami皻a, 瞠 konstruktorem i budowniczym jednej z najwy窺zej po這穎nych linii kolejowych na 鈍iecie jest polak - Ernest Malinowski. Ten XIX wieczny cud nadal zachwyca in篡nier闚 i jest ikon realizacji niemo磧iwego.

 

 W 1852 roku Ernest Malinowski przybywa do Peru, aby kierowa pracami in篡nieryjnymi w ca造m kraju. Historia Centralnej Kolei Transandyjskiej (Ferrocarril Central Andino) zaczyna si w 1859 roku, kiedy to powsta pomys po陰czenie portowego wybrze瘸 z Andami, gdzie znajdowa si wiele kopal minera堯w. Oczywi軼ie taka inwestycja by豉 bardzo kosztowna. Szukano inwestora, zg這si si Henry Meiggs - ameryka雟ki przedsi瑿iorca. Duet Malinowski i Meiggs rozpocz瘭i wsp馧prac. Nie by陰 ona 豉twa. Kolej mia豉 陰czy Callao na wybrze簑, gdzie znajdowa si port, z miasteczkiem La Oroya, gdzie z kolei znajdowa造 si kopalnie miedzi i o這wiu. Dalej kolej mia豉 dotrze do miasta Huancayo i Cerro de Pasco. Budowa rozpocz窸a si w styczniu 1870 roku i trwa豉 oko這 40 lat. 畝den z pan闚 nie doczeka premierowego przejazdu poci庵iem, Malinowski zmar w 1899 roku, a pierwszy poci庵 do Huancayo przyjecha 24 sierpnia 1908 roku. Warto doda, 瞠 przy powstaniu kolei pracowa這 oko這 10 000 ludzi, byli to g堯wnie Chi鎍zycy (50%), Peruwia鎍zycy (40%) oraz Chilijczycy (10%).

 

 Postanowili鄉y sprawdzi jak dzi wygl康a kolej i czy w og鏊e dalej funkcjonuje. Okaza這 si, 瞠 poci庵 je寮zi, ale dwa razy w miesi帷u. Dlatego te dobrze jest si wcze郾iej zorientowa, w jaki dzie poci庵 b璠zie jecha - nie ma, bowiem 瘸dnej regu造. Bilety warto jest kupi odpowiednio wcze郾iej, chocia t逝m闚 turyst闚 nie ma. To w豉郾ie tury軼i je盥膨 tym poci庵iem, podr騜 trwa 12 godzin a bilet kosztuje oko這 116 dolar闚 w obie strony, mo積a te wybra opcj ta雟z 64 dolary za wagon standardowy. Dla por闚nania: podr騜 autobusem trwa 7-8 godzin i kosztuje oko這 6 dolar闚. Poci庵 jest specyficzny, specjalnie pod klientele przygotowany. Wagony turystyczne wygodne i przestronne, posiadaj podn騜ki oraz koce na ch這dne noce oraz, co najwa積iejsze, dost瘼 do wagonu z barem i tarasem coche bar. Wagon standardowy nie posiada takich rarytas闚.

 

 Poci庵 rusza z Limy o 6 rano ze stacji Desamparados - obecnie znajduje si tam dom ksi捫ki (biblioteka). Za oknami slumsy ci庵n si w niesko鎍zono嗆. Chmury g瘰to wisz nad miastem i nic nie wr騜y s這necznego dnia. Pierwszy przystanek na trasie jest w San Bartolome (1513 mnpm), tam te pojawia si s這鎍e. W豉軼iwie od tego miejsca poci庵 zaczyna si wspina, jego pr璠ko嗆 to oko這 50 km/h, co daje 9 metr闚 na minut. Mimo to jednak widoki za oknem zmieniaj si bardzo szybko. Nie tylko ro郵inno嗆 jest inna, lecz r闚nie kolory ska. Kolej si tak, a do prze喚czy Ticlio (4818 mnpm). Do 2006 roku by豉 to najwy瞠j po這穎na linia kolejowa na 鈍iecie. Teraz jest ni linia 陰cz帷a Golumd w prowincji Qinghau z Lhasy w Tybecie. Kolej wje盥瘸 tam na prze陰cz Tanggula 5072 mnpm. Jednak kolej Malinowskiego posiada najwy瞠j po這穎n na 鈍iecie stacj jest to Galera (4781 mnpm). Roztacza si tam ksi篹ycowy krajobraz, wsz璠zie kamienie i ska造. Powietrze jest tam rozrzedzone i niezaaklimatyzowani tury軼i mog mie naprawd du瞠 trudno軼i z oddychaniem. Ca貫 szcz窷cie na pok豉dzie poci庵u znajduje si piel璕niarka. Po tym najwa積iejszym punkcie trasy poci庵 zje盥瘸 dolin Mantaro do miejscowo軼i La Oroya (3726 mnpm i 222 km od Limy), a potem dolin Rio Blanco do stacji ko鎍owej Huancayo (3259 mnpm). Poci庵 przyje盥瘸, kiedy jest ju zupe軟ie ciemno.

 

 Na stacji ko鎍owej na turyst闚 czekaj Peruwia鎍zycy oferuj帷y noclegi oraz wycieczki po mie軼ie i okolicach. Droga powrotna jest dopiero za dwa dni, dlatego warto zorganizowa sobie czas. Szkoda, 瞠 wracaj帷 do Limy jedzie si w nocy.

 

 Linia kolejowa jest ci庵le wykorzystywana jednak tylko do cel闚 transportowych. Transportuje si minera造 z kopal w La Oroya. Dlatego te poci庵 turystyczny jedzie tak rzadko. Nie wpisuje si te w g堯wne atrakcje turystyczne Peru.

 

 Wybrali鄉y si do Peru realizuj帷 projekt TransAndino, kt鏎ego cele jest powstanie filmu o Kolei Transandyjskiej. O tym jak dzi ona funkcjonuje i jakie ma znaczenie dla Peruwia鎍zyk闚 i ich kraju. Szukali鄉y te 郵ad闚 Ernesta Malinowskiego, niestety jest on tam tak samo ma這 znany jak w rodzimym kraju. Wi璚ej informacji o naszej podr騜y na stronie www.transandino.info .

 

 

 

 ------

 

 Autorka artyku逝

 

 Joanna Maria Chrzanowska

 

 www.transandino.info


Data dodania: 2014-05-19 8:56:26 Data modyfikacji: 2014-05-19 10:09:46 Autor artyku逝: Joanna Maria Chrzanowska



Zag這suj na nas

Polecamy

http://www.ermail.pl/images/linkbanners/eRmailBannerSmall1.jpg


Reklamy